Responsabilizarea elevilor prin mentorat
Proiect educational, Iasi 2015

 

Motto : Îi poti da unui elev cate o lectie in fiecare zi dar daca il poti indruma sa invete starnindu-i curiozitatea , el isi va dedica intreaga viata invataturii.”


( Clay P. Bedford).

Parteneri

Școala Generală nr. 11 Iași – instituție inițiatoare

Școala Primară „Hänsel und Gretel“, Iași

Școala Generală „Titu Maiorescu“, Iași

Școala Generală „B.P. Hașdeu“, Iași

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri“, Iași

Asociația FORMARE STUDIA

Argument

Invatarea in sensul ei cel mai larg, reprezinta orice schimbare produsa in comportament, care rezulta din experienta, din contactul cu mediul natural si social. Stim cu totii ca pentru aceasta optimizare un rol important il au dascalii care trebuie adesea sa caute strategii, metode, instrumente diverse pe care sa le utilizeze in demersul didactic astfel incat sa creeze un mediu armonios pentru a starni curiozitatea si motivatia elevilor pentru invatare. Prin activitati extrascolare in care elevii sunt actori principali, acestia pot dobandi/cultiva atitudini proactive si participative, invatand unii de la altii, de obicei pornind de la premisa : invatam de la cei mai buni ca noi/sau de la cei de langa noi dar si ceilalti au ce invata de la noi.

Problema indentificata ca fiind comuna in scolile partenere este atitudinea elevilor in colectiv: reactii nejustificate cand un coleg da raspunsuri gresite la anumite discipline, marginalizarea/excluderea din grup a celor care au rezultate mai slabe la invatatura, etc. Pornind de la cele mentionate, partenerii doresc sa diminueze acest fenomen care conduce la absenteism si demotivare privind invatare prin introducerea unui program dementorat la nivelul elevilor. Mentorul este persoana care te poate ajuta sa inveti repede si usor anumite lucruri pe care poate singur nici nu le-ai descoperi. Mentoratul constituie un program de activitati educative care permite, in cazul de fata, formarea caracterului elevilor.Prin diverse activitati creative si recreative, stimuland/ incurajand elevii să fie suportivi si toleranti, sa manifeste respect pentru cei din jur și responsabilitate, vizam ca finalitate crearea/dezvoltarea dorintei de cunoastere si manifestarea placerii pentru invatare. Ne dorim ca fiecare copil sa descopere printre participanti un mentor/o persoana model, cu o atitudine pozitiva fata de invatare, pe care sa o adopte la randul sau pe viitor.

Prin acest program elevii vor fi ajutati sa-si dezvolte toleranta, acceptarea reciproca, respectul fata de sine si fata de ceilalti. Ei vor constientiza ca fiecare este unic si ca are multe de oferit celorlalti. Daca un elev nu este bun la matematica, el poate sa fie talentat la teatru, desen, muzica etc.

Scopul proiectului

Diminuarea fenomenului de absenteism si demotivare privind invatarea prin introducerea unui program de mentorat la nivelul elevilor.

Obiective :

1. dezvoltarea la elevi a atitudinilor corecte fata de colegi;

2. dezvoltarea capacitatilor cognitive si volitive ale elevilor;

3. dezvoltarea aptitudinilor individuale;

4. crearea cadrului specific colaborarii intre institutii educationale.

Grup țintă : Grupul țintă este format din 200 elevi înscriși la școlile partenere în clasele 1-8, aproximativ 50 elevi din fiecare școală.

Beneficiari:

– cadrele didactice si elevii institutiilor partenere.

Impactul proiectului

Prin activităţile desfasurate, dorim sa dezvoltam la elevi atitudini pozitive fata de invatare, spiritul de întrajutorar şi solidaritate, sa dezvoltam spiritul critic, capacitatea de a acţiona şi rezolva problemele în mod responsabil. Schimbarea atitudinii fata de invatare va conduce la o mai mare implicare a elevilor in propria lor formare, respectiv, vor da o atentie sporita invatarii si participarii active la orele de clasa.

Pe termen lung vizam dezvoltarea tolerantei si a respectului fata de sine si fata de ceilalti.

Resurse (umane, materiale, de timp )

  1. umane:

-formatorii asociatiei FORMARE STUDIA,

-cadre didactice din institutiile partenere

2.materiale: creioane si hartie colorata, planse, hartie alba, markere, pixuri, foarfece si alte materiale didactice;

3. de timp: activitatile se vor desfasura pe parcursul a 12 luni – ianuarie- decembrie 2015.

Activităţi :

A1- Managementul proiectului. Activitatea de management al proiectului va fi realizată de școala inițiatoare. Aceasta menține legătura între parteneri si stimuleaza colaborarea: va organiza întâlniri ale partenerilor, va crea cadrul adecvat colaborării, exprimării ideilor, împărtășirii experiențelor.

A2Formarea cadrelor didactice ca facilitatori de mentori/persoane model. Pe parcursul formarii, cadrele didactice isi vor dezvoltarea capacitati necesare in organizarea si implementarea unui program educațional (de mentorat) în care, fiecare elev îndrumă/ajută alti elevi. Cursul de formare va avea două sesiuni a câte 4 ore. Vor fi formate câte 3 cadre didactice de la fiecare școală parteneră, în total 15 persoane.

A3- Activitati adresate elevilor. 

A3.1Pregătirea elevilor pentru rolul de mentor sau persoană model în 4 sesiuni de câte 4 ore. Fiecare școală parteneră va organiza pregătirea elevilor săi prin profesorii abilitați în cadrul proiectului. În cadrul programului se va pune accent pe dezvoltarea responsabilității, a respectului față de sine și față de ceilalți,  a abilităților necesare pentru susținerea și îndrumarea colegilor pentru învățare și educație.

A3.2 Activități de mentorat

Fiecare institutie partenera va propune si va organiza o activitate, pe parcursul unei luni, de stimulare a invatarii. Activitatile vor oferi cadrul necesar dezvoltarii creativitatii, exprimarii libere, transmiterii de cunostinte, pastrand caracterul ludic. Cei mici ii vor invata pe cei mari jocuri si ghicitori si ii vor conduce spre lumea povestilor, lumea benzilor colorate etc.

A4 Activități de diseminare a rezultatelor

  1. Pe parcursul proiectului se vor organiza doua workshopuri Responsabilitate-respect-educație (luna iunie)

Rolul mentoratului în responsabilizarea elevilor – realizări și perspective (luna decembrie)

  1. facebook si site;

  2. broșura (la finalul proiectului)

A5 Evaluare si raportare

Scoala initiatoare va redacta un Raport privind calitatea activitatilor derulate si impactul acestora la nivelul scolilor partenere.